پایگاه اطلاع رسانی گروه ریاضی متوسطه 1(راهنمایی) منطقه سیلوانا
پایگاه اطلاع رسانی گروه ریاضی متوسطه 1(راهنمایی) منطقه سیلوانا

پایگاه اطلاع رسانی گروه ریاضی متوسطه 1(راهنمایی) منطقه سیلوانا

اسلایدهای فصل اول تا پنجم کتاب ریاضی پایه هفتم

اسلایدهای مرتبط با فرآیند تدریس فصل اول تا پنجم کتاب ریاضی پایه هفتم را به صورت یک جا با حجم تقریبی ۱۱ مگابایت جهت دریافت شما دبیران محترم آماده کرده ایم .

 

دریافت اسلایدهای فصل اول تا پنجم کتاب ریاضی پایه هفتم

 


:. کاری مشترک از وب سایت گروه ریاضی خمیر + وب سایت ریاضی ۷ .:

۱۰ نکته در مورد کتاب جدید التألیف ریاضی پایه ی اوّل متوسطه ی اوّل

با توجّه به صحبت های صورت گرفته با همکاران گروه تألیف کتاب ریاضی و نیز مسؤولین پایگاه کشوری ریاضی، ذکر موارد ذیل ضروری به نظر می رسد:


۱٫ این کتاب تلفیقی از کتاب ریاضی پایه های ششم ابتدایی، اوّل و دوم راهنمایی است.

۲٫ لازم است همکاران گرامی، حتماً کتاب پایه ششم را به شکلی دقیق مورد مطالعه قرار دهند، چرا که بسیاری از مطالب موجود در کتاب جدید، بر  پایه ی آموخته های دانش آموزان در سال قبل بنا شده و برخی از مطالب سال ششم در لا به لای این کتاب تکرار گردیده است.

۳٫ سبک و شیوه نگارش کتاب بسیار مشابه کتاب پایه ششم است، از جمله این که در هر فصل ۴ درس با تعداد صفحات مشخص قرار گرفته و در انتهای فصل بخشی برای مرور فصل در نظر گرفته شده است.

۴٫ آموزش این کتاب، شیوه های تدریس فعال و گروهی را می طلبد و بدون انجام فعالیت ها و پیمودن مراحل کشف توسط خود دانش آموزان، رسیدن به اهداف مورد نظر مؤلفین غیر ممکن به نظر می رسد.

۵٫ در این کتاب، تأکید بسیاری روی مهارت های ضروری ریاضی گردیده و بنابراین ضروری به نظر می رسد که همکاران محترم حتماً بخش های اغازین کتاب های راهنمای معلم فعلی را مجدداً مطالعه نمایند.

۶٫ در جای جای این کتاب، حل مسئله و شیوه های آن نقشی اساسی را بازی می کند. بر این اساس بازخوانی شیوه های حل مسأله در کتاب های قبلی و نیز حل مسأله های مطرح شده در پایه ششم، پیش نیازی ضروری برای تدریس این کتاب می باشد.

۷٫ تأکید شده تا در ارزشیابی های پایانی، از هر فصل سؤالاتی مطرح گردند که نیاز به استفاده ازشیوه های حل مسأله دارند. (برای ارزشیابی ریاضی پایه ششم، مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود تا حداقل ۸ نمره از کل آزمون پایانی به حل مسأله اختصاص داده شود!)

۸٫ استفاده از ماشین حساب در این کتاب به طور رسمی مورد تأکید قرار گرفته و استفاده ی آن حتی در بخش هایی از آزمون های پایانی بلامانع است. (برای ارزشیابی ریاضی پایه ششم، مرکز سنجش و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود تا در صورت امکان سؤالات مربوط به حل مسأله در برگه ای جداگانه در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد و این بخش از آزمون ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پس از اتمام بخش قبلی برگزار گردد و استفاده از ماشین حساب در این بخش مجاز باشد!)

۹٫ تغییر نگرش اساسی در شیوه های ارزشیابی از آموخته های دانش آموزان امری بسیار ضروری است. بنابراین مجدداً تأکید می گردد صفحات آغازین کتاب های راهنمای معلم فعلی حتماً مورد مطالعه قرار گیرند. ضمن اینکه ارزشیابی های گروهی، آژمون های چند بخشی و … (برخی از این موارد در بندهای قبلی به اطلاع رسید) نیز مورد تآکید  برای این پایه است.

۱۰٫ از موضوعاتی کهدراینکتاب مورداستفاده قرار گرفته می توان به: عملیات روی اعداد صحیح، آمار و احتمال، مختصات و انتقال، مساحت و حجم و … اشاره کرد؛ ضمن اینکه باز هم تأکید می گردد مهارت های ضروری ریاضی نه به عنوان درسی مشخص، بلکه به عنوان یک ضرورت در جای جای کتاب مورد استفاده قرار گرفته است، از  جمله: شمارش، تقریب و تخمین، الگویابی، کشف-استدلال، استفاده از ابزار و … .

* اگر هنوز هم در مقابل تغییرات مقاومت می کنید، حتماً کتاب “چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد؟” را مطالعه کنید.

دانلود کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی

دانلود کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد؟

استفاده از Microsoft Mouse Mischief در فرآیند تدریس فعال ریاضی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات

Mischief افزونه طراحی شده برای Power Point برای ایجاد ارتباط دو سویه بین سخنران و حضار (معلم و دانش آموز) در جهت ایجاد تعامل و مشارکت در فرآیند تدریس می باشد.

این افزونه ابزار های  زیر را برای ایجاد هر چه بهتر تعامل در سخنرانی در اختیار کاربر قرار می دهد :

  1. ابزار Yes/No : برای ایجاد سوال های صحیح و غلط
  2. ابزار Multiple Choice : ایجاد سوال هایی چند گزینه ای
  3. ابزار Drawing :  برای رسم اشکال و خطوط توسط دانش آموزان در پرده (Screen) .

علاوه بر این افزونه فوق معلم (کاربر) را قادر می سازد که دانش آموزان را در گروه های تعریف شده قرار دهد یا این که به صورت انفرادی دانش آموزان را در پرده مشترک بسازد .

لازم به ذکر است که این افزونه در هنگام نمایش اسلاید ها ابزار کرنومتر ، باز سازی سوال ها ، و کنترل نشانگر دانش آموزان (موس) را در اختیار معلم قرار می دهد .

برای آشنایی بیشتر با این افزونه و ابزارهای طراحی آن نحوه ی طراحی یک درس در ادامه شرح داده می شود.

برای ایجاد یک سوال صحیح و غلط (Yes/No) به تب Multiple-Mouse بروید . از طبقه بندی Layouts گزینه Yes/No را انتخاب کنید. برای مشخص کردن پاسخ سوال بر روی گزینه

Assign Answer کلیک کنید و گزینه صحیح را انتخاب کنید .

برای ایجاد یک سوال چند گزینه ای به تب Multiple-Mouse بروید . از طبقه بندی Layouts گزینه Multiple-Choice را انتخاب کنید. برای مشخص کردن پاسخ سوال بر روی گزینه Assign Answer کلیک کنید و گزینه صحیح را انتخاب کنید .

اگر می خواهید دانش آموزان بتوانند در پرده به رسم شکل یا خطوط بپردازند باید از ابزار Drawing استفاده کنید . از طبقه بندی Layouts گزینه Multiple-Choice را انتخاب کنید.

بعد از ایجاد اسلایدهای مربوط به درس هنگام نمایش اسلاید ها با توجه به راهنمایی های که روی صفحه ظاهر می شود . موس معلم را تعریف کنید . و در ادامه نحوه مشارکت دانش آموزان در پرده که به دو صورت انفرادی و گروهی هست را انتخاب کنید . در صورتی که گزینه Team Mode را انتخاب کنید با صفحه روبرو مواجه می شوید که باید دانش آموزان را گروه بندی کنید . برای این کار کافی است که دانش آموزان با استفاده از موس خود بر روی گروه مورد نظر کلیک کنند.

برای دریافت نمونه درس های آماده و همچنین دریافت این افزونه با حجم ۱۰ مگابایت به آدرس زیر بروید .

www.microsoft.com/multipoint/mouse-mischief/

این افزونه با ۲۰۱۰/۲۰۰۷Microsoft PowerPoint  سازگار بوده بعد از دریافت و نصب افزونه می توانید از موس های Wireless یا USB HUB ها یا ترکیبی از این دو استفاده کنید .

دریافت فایل داکیومنت مقاله

استفاده از نرم افزار Tess در مبحث تقارن


یکی از کاربردهای نرم افزار Tess رسم اشکال فراکتال است . که این کار را با استفاده از تقارن مرکزی و محوری انجام می دهد .

جریان متلاطم اطراف بال هواپیما به ظاهر بی نظم است اما در واقع در عمق آن نظمی بزرگ نهفته است.

قبل از این که بخواهیم به نحوه ی استفاده از نرم افزار Tess بپردازیم. بهتر است که آشنایی اولیه ای با اشکال فراکتال پیدا کنیم .

در علم ریاضی فراکتال یک شکل مهندسی پیچیده است و دارای جزئیات مشابه در ساختار خود در هر مقیاسی است. میزان بی نظمی در آن از دور و نزدیک به یک میزان است.

در زیر چند شکل فراکتالی ایجاد شده با نرم افزار Tess را می بینید .

شکل سمت راست از دو بیضی ، شکل وسط از یک چند ضلعی و شکل سمت چپ از تکرار دو مثلث کنا رهم تشکیل شده است.

برای دریافت کامل مقاله همراه + فایل ستاپ برنامه + پروژه تمرینی با حجم ۱٫۲۷ مگابایت از لینک زیر استفاده کنید .

تشخیص زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه به کمک گونیا



با استفاده از گونیا  زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه را می توان تشخیص داد . با استفاده از فایل فلش زیر  همکاران پایه چهارم ابتدائی  و اولیای محترم دانش آموزان قادر خواهند بود ، تشخیص زاویه های تند ، باز ، راست و نیم صفحه را به دانش آموزان آموزش دهند .

دراین فایل فلش شما با درگ کردن(کشیدن) دکمه زرد رنگ می توانید انواع زاویه های ، تند ، باز ، راست و نیم صفحه بسازید . امیدوارم در فهم این زوایا مفید واقع شود.


منبعhttp://mohtavaonline.ir